Bezoek Belgian Matters op Interieur

Belgian Matters, de presentatie van Belgium is Design voor Milaan 2016, is van 14 tot en met 23 oktober te zien op Interieur Kortrijk, hal 1, stand 118

Donderdag 6 oktober 2016 — 13 ontwerpers en bedrijven maakten samen, speciaal voor de Milan Design Week, een nieuw product. De bedrijven komen vaak van buiten de wereld van het meubel, waardoor de samenwerking een boeiend proces was met vaak verrassende resultaten.

Het resultaat werd voor het eerst getoond dit voorjaar in Milaan. Daarna was Belgian Matters te zien tijdens Design September in de Design Vlaanderen Galerie. Voor Interieur wordt de presentatie nog één keer als geheel tentoongesteld in hal 1.

Voor de Milan Design Week 2016 werkten de Belgische designorganisaties, voor de 7de maal onder de collectieve naam Belgium is Design, samen met het internationale cultuurmagazine DAMN°. Belgian Matters van Belgium is Design kadert in het Palazzo Litta binnen het algemeen thema A Matter of Perception: Tradition & Technology. Belgian Matters is het resultaat van 13 samenwerkingen tussen ontwerpers en bedrijven, vaak afkomstig uit sectoren die ver van meubeldesign af staan. Alle projecten werden speciaal voor het evenement gerealiseerd en waren voor het eerst te zien zijn tijdens de Salone.

De deelnemers zijn afkomstig uit de drie regio’s van België (Brussel, Vlaanderen en Wallonië). De samenwerkingen werden ondersteund door Belgium is Design en stellen een aantal producten en prototypes voor die tegenstellingen en overeenkomsten tussen ontwerpers en fabrikanten in de verf zetten. Beiden werken binnen hun expertisegebied, maar buiten hun normaal werkterrein. Ontwerpers gebruiken een reeks van materialen (arduin, glas en hout) en technieken (glasblazen, tapijtwerk en leerlooien) waarmee ze meer of minder bekend zijn. Voor de fabrikanten, ambachtslui, industriële producenten en onderzoekscentra is het de eerste gelegenheid om design te ervaren als een samenwerkingsproces. Op deze manier wordt hun potentieel uitgebreid en optimaal benut, waardoor ze méér worden dan enkel een toeleverancier van materialen of hulpmiddelen.

Wat deze diverse methodes en verschillende typologieën (accessoires, kleine voorwerpen of meubilair) met elkaar bindt, is de nadruk die ligt op de creatie van elk project, het maakproces, het wederzijds leren en de dialoog die ontstaat uit deze samenwerkingen.

Uiteindelijk draait alles om relaties, van de inhoud tot de setting: dit is Belgisch design, gemaakt in België, maar onmiskenbaar gericht op de wereld en ongehinderd door de grenzen van de ervaring

Deelnemende ontwerpers & producers

Julien Carretero + Carrières de la Pierre Bleue belge

Maarten De Ceulaer + Alton

Frederik Delbart + Van Den Weghe

Damien Gernay + Delvaux

Kaspar Hamacher + Tannerie Radermecker

Christiane Högner & Thomas Lommée + OpenStructures

LeviSarha + Marcel Ziemons

Marie Mees & Cathérine Biasino + Van Caster

Muller Van Severen + valerie_objects & Alton

Julien Renault + Timbergroup

Ben Storms + Het Glazen Huis

Unfold + Materialise

Mathias van de Walle + Ralph Baggaley

Tentoonstellingsconcept
DAMN° Magazine (Siegrid Demyttenaere)

Design Vlaanderen
WBDM (Wallonie-Bruxelles Design Mode)
BI&E (Brussels Invest & Export)

We verwachten u op Interieur van 14 tot en met 23 oktober in hal 1 stand 118!

Ben Storms-Het Glazen Huis-copyright Julien Renault
Damien Gernay-Delvaux_copyright Julien Renault