Persbericht: Al meer dan 5.000 stemmen voor de Henry van de Velde Public Award 2016!

De verbreding van de Henry van de Velde Awards werkt. Het publiek vindt vlot de weg en stemt enthousiast.

Donderdag 1 december 2016 — Meer dan 5.000 stemmen op 3 weken tijd. Daar worden we hier even stil van.

Waarom? Dat vertellen we je hieronder.

Toen Design Vlaanderen dit jaar de Henry van de Velde Awards hertekende, veranderde er veel. Het verving de Labels door Design Solution Awards, introduceerde 8 nieuwe categorieën waarvoor designers en bedrijven zelf online konden inschrijven, maakte van de OVAM Ecodesign Award PRO één van deze categorieën, én het veranderde de manier van stemmen voor de Henry van de Velde Public Award

Halfweg in de stemperiode kan Design Vlaanderen nu al stellen dat online stemmen vóór de uitreiking werkt, significatief meer dan met potlood en papieren stemformulier op de tentoonstelling zelf. Intussen werkt het toch al zo'n 6,5 keer beter dan stemmen op papier, goed voor nu al meer dan 5.000 stemmen. Voor alle duidelijkheid: er kan nog gestemd worden tot en met 27 december, dus er is nog groeimarge.

5.000 stemmen, dat zijn 5.000 mensen die de tijd genomen hebben om de verschillende nominaties te leren kennen. Dat zijn 5.000 personen die design in al zijn breedheid interessant vinden en er meer willen over weten. Gelijk hebben ze, want er valt veel te ontdekken tussen de 25 nominaties in die 8 verschillende categorieën. Een volledig overzicht krijg je hier, het vorige persbericht staat hier

Wat valt zoal op?

Wel, design was zelden zo relevant als nu.

Natuurlijk zijn er performante projecten waarbij producten ingrijpend verbeteren door hun design zoals de Imaginair RLV of het LED Lichtllijnsysteem.

Daarnaast zijn er ook heel relevante maatschappelijke projecten. Neem nu Salonklets, dat ervoor zorgt dat bejaarden sneller een sociaal netwerk opbouwen in het zorgcentrum. Of het bedrijf Rotor Deconstruction, dat het interieur van de voormalige hoofdzetel van de Generale Bank in Brussel ontmantelde en het terug op de markt plaatste voor hergebruik. Haspencubes lost een andere afvalproblematiek op. Elke boomgaard heeft jaarlijks een hoop klein appelhout van gerooide of gesnoeide bomen. Door ze in kubussen te persen en ze te laten branden bij vorst in het voorjaar, vervangen ze de parafineblikken en verkleinen ze de afvalberg.

Design en designcollectieven zorgen ook voor meer sociale cohesie en doen ons nadenken over onze maatschappij, ons verbruik, hoe we in het leven staan. Bijvoorbeeld een project als Wij kopen samen den Oudaan. Het collectief wilde de utopische toren 'den Oudaan' van Renaat Braem nieuw leven inblazen, als hefboom om een breder debat te starten over nieuwe vormen van coöperatief ontwikkelen, cofinanciering en gedeeld ruimtegebruik. Maar ook Marta, een markt voor kleinschalige boeren en verwerkers van lokale producten, en There is the sun, zonlicht op bestelling in een flatgebouw zorgen hier voor.

Ook in de medische sector zorgt design voor vernieuwing. INGA Wellbeing is kledij voor zorgpatiënten, die comfortabel is, vlot behandelingen toelaat, maar ook stijlvol en aantrekkelijk. Aalst, stad met zicht op zorg! startte twee co-creatietrajecten op om ouderen in hun vertrouwde thuisomgeving te laten wonen en toch voor een ideale woonzorgomgeving te zorgen. Bednet is een systeem waardoor langdurig zieke kinderen van thuis uit de lessen in de klas kunnen volgen. Het systeem werd gebruiksvriendelijker, compacter en verplaatsbaar gemaakt.

Dit zijn maar enkele van de 25 verhalen. Op de website vind je ze allemaal. Per categorie geeft het dit:

Henry van de Velde OVAM Ecodesign PRO Award

Henry van de Velde Better Health Award

Henry van de Velde Efficiency Award

Henry van de Velde Collective Award

Henry van de Velde Communication Award

Henry van de Velde Design Research Award

Henry van de Velde Feel Good Award

Henry van de Velde Life Quality Award

De uitreiking

Tijdens de uitreiking in BOZAR op 19 januari wordt per categorie bekendgemaakt welk project, welke dienst of welk product de prijs wint.

Ook de Henry van de Velde Public Award 2016 wordt dan uitgereikt. En natuurlijk vergeten we tijdens de uitreiking de Henry van de Velde Special Awards niet waarmee het in 1994 allemaal begon niet: de Henry van de Velde Young Talent Award 2016, de Henry van de Velde Company Award 2016 en de Henry van de Velde Lifetime Achievement Award 2016.
Wie dit jaar Made, Materialise en Paul Verhaert opvolgen, kom je om 19.30 uur in de Henry Leboeufzaal van BOZAR te weten.
Kan je er die avond niet bij zijn? Hou dan zeker jouw mailbox in de gaten. Design Vlaanderen verstuurt op 19 januari om 19.30 uur een persbericht waarin alle winnaars bekend gemaakt worden.

De tentoonstelling

Diezelfde avond opent ook de tentoonstelling Henry van de Velde Awards 2016 in BOZAR. Dries Otten staat in voor de scenografie.
De gratis tentoonstelling Henry van de Velde Awards 2016 loopt van 20 januari tot en met 19 maart 2017 in de Foyers van BOZAR. Je kan ze van dinsdag tot en met zondag bezoeken van 10 tot 18 uur, op donderdag van 10 tot 21 uur.

Bij de tentoonstelling hoort ook een catalogus, vormgegeven door Geoffrey Brusatto, met boeiende bijdragen over alle laureaten en genomineerden. Deze wordt tijdens de tentoonstelling te koop aangeboden in de BOZAR bookshop.

NIET VOOR PUBLICATIE
Contacteer Bie Luyssaert voor HR beeldmateriaal, extra informatie over de nominaties, contactgegevens van ontwerpers of designbedrijven, maar ook als je op zoek bent naar regiogebonden nominaties of met andere vragen zit. Ook interviews kunnen geregeld worden.