Persbericht: Hands on Design, de 8e triënnale voor vormgeving

Nieuws over de komende tentoonstelling in het Design museum Gent en over de internationale conferentie met Alberto Alessi

Dinsdag 11 oktober 2016 — 'Hands on Design’ toont design, ontworpen en gemaakt vanuit de innovatieve kracht van ambachtelijk denken. Benieuwd naar de chemie tussen designer/maker en bedrijven? Ontdek het dit najaar in Design museum Gent.

Hands on Design focust op hoogwaardig vakmanschap en toont dat in bijna 90 hedendaagse objecten. In alle ontwerpen is dat hoogwaardig vakmanschap aanwezig, maar het blijft vaak onzichtbaar. Dat komt volgens Glenn Adamson, auteur van Craft Thinking, omdat we het ambachtelijke nog altijd in een ondersteunende rol zien, terwijl er zonder vakmanschap geen meerwaarde mogelijk is. In Hands on Design maakt curator Johan Valcke dat ondersteunende, dat onzichtbare zichtbaar.

Dat onzichtbare is het voorafgaande proces, van tekening, over computermodel, prototype tot uiteindelijk product. In bijna alle stadia van dit proces is de menselijke hand aanwezig, van het meest bescheiden basishandwerk tot het virtuoze vakmanschap. En dat vakmanschap vertaalt zich niet alleen in het ontwerpproces, in de kennis van ambachtelijke technieken, maar evenzeer in het beheersen van de machines, waarmee vele producten uiteindelijk worden gemaakt. In veel gevallen gaat het om kennis die niet in boeken staat, maar om het resultaat van een lerend proces, gegenereerd door het hanteren van materialen en gereedschappen. De socioloog Richard Sennett noemt het ‘embodied knowledge’, de ‘belichaamde kennis’, die ligt in de intuïtieve samenwerking van lichaam en geest. Het vertaalt zich in het vakmanschap, in de productie van doordeweekse gebruiksvoorwerpen, maar het is op zijn best wanneer het de grenzen verlegt, opgedrongen door materialen, gereedschappen en machines. In dat stadium bereikt de creativiteit van designer en ondernemer een hoogtepunt.

Hands on Design legt de focus op functionele objecten. Opvallend is de terugkeer naar objecten gemaakt in natuurlijke materialen zoals steen, hout, glas, leder, keramiek, brons, enz., met zowel oude traditionele technieken als nieuwe technologieën.

Beide worden zonder onderscheid toegepast om niet alleen tot een innovatief designproduct te komen, maar ook tot een economisch rendabel product. Het is zelfs zo dat de nieuwe technologieën het concept van een ambachtelijke productie opnieuw mogelijk maken.

De tentoonstelling bestaat uit een hedendaags luik, samengesteld uit werk van designers die werken in eigen beheer, designers die werken voor bedrijven, startende designstudio’s, zeven fuse projecten van ontwerpers en bedrijven begeleid door Fedustria en de projecten uit de collectie Belgian Matters. U ontdekt ondermeer nieuw of recent werk van volgende ontwerpers en bedrijven: Alessi, Philippe Allaeys, Ambiorix, Casimir, Maarten De Ceulaer, Frederik Delbaert, Durlet, Linde Hermans, David Huycke, Labt, Lore Langendries, Muller Van Severen, Samsonite, Stefan Schöning, Serax, slld, Ben Storms, Studio Job, Theo, Thonet, Unfold, Verilin, Vincent Sheppard, Cathérine Willems en nog vele anderen.  Design museum Gent selecteerde historische stukken uit de collectie binnen de thematiek van Hands on Design. Ze gaan doorheen de tentoonstelling de dialoog aan met de hedendaagse stukken. De scenografie is van de hand van Maison Caro.

Naast de tentoonstelling in Design museum Gent, worden in het kader van Hands on Design heel wat andere activiteiten georganiseerd door de initiatiefnemer Design Vlaanderen en de partners Design museum Gent, Fedustria en UNIZO.

Fedustria begeleidt en stimuleert het Fuse project waarin, minimaal zeven trio’s van makers, designers en bedrijven of duo’s (de twee creatieven kunnen samenvallen) samenwerken om nieuwe producten op de markt te brengen eind 2016 die in primeur getoond worden in de tentoonstelling.

UNIZO organiseerde verschillende Open Ateliers voor makers. Ze zetten het openingsweekend van de tentoonstelling extra kracht bij door Maker City Gent op 19 en 20 november 2016.

Internationale Hands on Design Conferentie

Design Vlaanderen en het Design museum Gent organiseren de internationale Hands on Design Conferentie op 18 november 2016 met Cathérine Willems, CEO Future Footwear en Dr. in de Kunsten, Louise Allen, directeur Innovation & Development bij het Design & Crafts Council of Ireland en President WCC-Europe, Glenn Adamson, curator en kenner van design, craft en contemporary art en oud-directeur van het Museum of Arts and Design in New York en Alberto Alessi, CEO van de Alessi Company. De conferentie vindt plaats in het Marriott Hotel Gent en start om 15u00.

Praktisch

Hands on Design
19.11.2016 – 5.03.2017
Design museum Gent
Jan Breydelstraat 5
9000 Gent

www.designvlaanderen.be
www.designmuseumgent.be

Bij de tentoonstelling Hands on Design hoort ook het tweetalig boek (Nederlands/Engels) Hands on Design, ISBN 978 94 014 4047 9, uitgegeven door Lannoo.

Caracas, deurklink, Frederik Delbart & Quincalux
C23 Adventure Row Boat, Koen De Gezelle, Whaleboat (c)Matthieu Libeert